El transport de persones, mercaderies, materials, residus, energia i aigua són vitals pel bon funcionament de les ciutats. Depenen de criteris i necessitats molt diversos i, per això, s'han de considerar en conjunt, des de la seva planificació fins a la construcció i posterior gestió.
Xarxes i infraestructures de mobilitat i serveis
Les infraestructures de mobilitat d'alta capacitat, que transporten grans fluxos de persones i mercaderies i que generalment tenen un caràcter segregat respecte dels teixits urbans, i les diferents xarxes de serveis, que es vinculen als cicles metropolitans de l'aigua, l'energia, els materials i els residus, són necessàries per garantir el bon funcionament de les ciutats.
Responen a lògiques molt diverses i, per tant, poden generar problemes i disfuncions en superposar-se amb altres elements de la ciutat. La integració d'aquestes xarxes ha de ser planejada minimitzant-ne l'impacte (com el que generen les vies de ferrocarril en creuar un barri, per exemple) i preveient els canvis que previsiblement veurem en un futur proper (canvi de model energètic, nous mitjans desplaçament, etc.).
Responen a lògiques molt diverses i, per tant, poden generar problemes i disfuncions en superposar-se amb altres elements de la ciutat. La integració d'aquestes xarxes ha de ser planejada minimitzant-ne l'impacte (com el que generen les vies de ferrocarril en creuar un barri, per exemple) i preveient els canvis que previsiblement veurem en un futur proper (canvi de model energètic, nous mitjans desplaçament, etc.).
XARXA DE SERVEIS
A la ciutat hi són presents tota una sèrie de xarxes vinculades als cicles metropolitans, que formen part del metabolisme urbà, de les quals en destaquen les d'aigua, energia, materials i residus. En totes elles, s'hauran de fixar les previsions de creixement i el dimensionament de noves infraestructures, en coordinació amb els organismes i entitats competents, i segons la disponibilitat del sòl i el model de creixement. En aquest sentit, caldrà posar especial atenció a l'hora de planificar-les i de fer les previsions i reserves de sòl, que hauran de respondre a les necessitats actuals i futures, per corregir o rectificar els impactes que generen i, de manera especial, la integració d'aquelles que poden ser envoltades de nous desenvolupaments urbans. A més, el PDU planteja un model de xarxes que permeti afrontar els processos de canvi global i transició energètica, afavorint un model més descentralitzat, més vinculat als canals de la matriu biofísica, i més resilient davant els impactes que pot generar el canvi climàtic.
Infraestructures de mobilitat d'alta capacitat
Tant la xarxa viària com la ferroviària i els grans nodes intermodals són elements clau en la planificació, que han d'ajudar a assolir el model de ciutat de futur projectat pel PDU. Fonamentalment, aquesta ajuda es basa en: reforçar el funcionament en xarxa de l'àrea metropolitana; promoure un sistema de vies que garanteixin les relacions entre les parts de la metròpolis; i maximitzar la mobilitat sostenible amb l'espai i els recursos existents.
MAPA INDICATIU
Propòsits que l'Avanç del PDU presenta respecte a les Xarxes i infraestructures de mobilitat i serveis.
Aquesta cartografia està realitzada a partir del plànol "P.01.3 Infraestructura Mobilitat Alta Capacitat", que forma part de la documentació gràfica del document d'Avanç.
Aquest mapa de proposta és de caràcter indicatiu.
Aquest mapa de proposta és de caràcter indicatiu.