El PGM (Pla General Metropolità) és el que defineix la regulació urbana i endreça el territori des del 1976. Tot i així, s'ha modificat més de 1.200 vegades per ajustar-lo a les necessitats de cada moment.
MARC REGULADOR I GOVERNANÇA METROPOLITANA
Dels trenta-sis municipis que conformen l'àrea metropolitana de Barcelona, vint-i-set estan sota el paraigua del PGM, set disposen de PGO, i dos més tenen els seu propi POUM. Tots aquests municipis són igualment importants pel que fa al rang normatiu de les seves determinacions. Ara bé, per l'extensió i el nivell d'ocupació del territori que ocupen, pel volum de població que apleguen i, sobretot, per l'antiguitat del document urbanístic, l'àmbit dels vint-i-set municipis subjectes al PGM ha estat un referent en l'activitat urbanística.
El PDU és l'instrument que ha d'ordenar el territori metropolità les properes dècades, amb un model de desenvolupament urbanístic que integri la diversitat actual en un projecte comú, ecològicament sostenible, econòmicament eficient i socialment cohesionat. Aquest model ha de donar resposta a les necessitats de la població metropolitana, per millorar-ne la qualitat de vida, basant-se en les capacitats del territori.
El PDU és l'instrument que ha d'ordenar el territori metropolità les properes dècades, amb un model de desenvolupament urbanístic que integri la diversitat actual en un projecte comú, ecològicament sostenible, econòmicament eficient i socialment cohesionat. Aquest model ha de donar resposta a les necessitats de la població metropolitana, per millorar-ne la qualitat de vida, basant-se en les capacitats del territori.
-
NATURALESA, ENCAIX I NIVELL DE REGULACIÓ
El PDU disposa d'àmplies atribucions atorgades per la Llei de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Llei 31/2010 del 3 d'agost, algunes de les quals són: la definició de les reserves per a sistemes urbanístics generals de comunicacions i d'altres infraestructures, equipaments comunitaris i espais lliures; la classificació del sòl; la fixació de criteris per a qualificar el sòl urbà i urbanitzable; o la definició dels àmbits de transformació urbanística d'interès metropolità i d'una normativa urbanística d'edificació comuna.
Els marcs institucional, legal i de planejament determinen la naturalesa del Pla, en tant que no es tracta d'un pla territorial, ni sectorial, ni estratègic, que no pot comptar amb el nivell de detall i altres determinacions pròpies d'un pla d'ordenació urbanística municipal, però que té un marge d'actuació prou ampli com per millorar les condicions de vida de la metròpolis. Així, el PDU es configura com un instrument intermedi, de caràcter estructural, que ha de permetre donar una visió de conjunt de la realitat metropolitana i fer front als nous reptes i demandes.
-
Reptes i principis
El PDU ha de ser un instrument de regulació dels règims i usos del territori, d'assignació de les seves intensitats i de determinació dels seus estàndards. Ha de facilitar les condicions urbanístiques necessàries per donar resposta als nous reptes i necessitats de la realitat metropolitana actual, com són: una creixent diversitat social, amb una població cada cop més envellida però alhora més informada i exigent; l'aparició de les noves tecnologies i les seves implicacions socials i econòmiques; el turisme i la globalització; noves formes de treball i manca d'habitatge accessible, o els reptes ambientals.
De la detecció dels reptes i oportunitats del territori, se'n desprèn la necessitat d'un nou planejament urbanístic que hi doni resposta, sintetitzada en 10 objectius generals:
La diagnosi de la regulació actual permet detectar diversos desajustos i mancances, així com la identificació d'oportunitats de millora, al mateix temps que permet establir els principis que han de regir la construcció del nou marc normatiu.
-
Vinculació normativa
El PDU preveu fixar una regulació del territori mitjançant tres tipus de vinculació normativa:
A la vegada, els objectius que es marca el PDU es concretaran a través de tres tipus de determinacions: d'aplicació directa immediata; d'aplicació directa pendent de desenvolupar des del PDU; per desenvolupar a través del planejament general posterior.
El territori metropolità ha gaudit, al llarg de les darreres dècades, d'una planificació urbanística de referència que ha permès el desenvolupament de la metròpolis actual. Tanmateix, després de 40 anys de vigència reclama una actualització que recuperi la visió metropolitana amb cinc objectius principals: reforçar la solidaritat i capitalitat metropolitana, promoure la naturalització i resiliència del territori metropolità, fomentar la mobilitat sostenible i articular el territori a partir d'una estructura policèntrica, afavorir la cohesió social tot fomentant l'habitatge i garantint l'habitabilitat dels teixits urbans, i impulsar la competitivitat de les activitats econòmiques.
Aquests objectius s'hauran d'assolir mitjançant el desplegament del Pla, que disposarà de tres tipologies de determinacions normatives:
Aquests objectius s'hauran d'assolir mitjançant el desplegament del Pla, que disposarà de tres tipologies de determinacions normatives:
- Les determinacions d'aplicació directa immediata, que regularan la classificació del sòl a partir de les situacions bàsiques del sòl rural i urbanitzat; els elements estructurants metropolitans configurats per l'estructura ecològica, l'estructura verda, els centres, les vies metropolitanes, les infraestructures estratègiques de mobilitat i els serveis metropolitans; i el mosaic agroforestal que inclou les àrees nucli, els connectors ecològics, les àrees de dinamització agrària i les àrees d'alt valor agrari.
- Les determinacions d'aplicació directa per desenvolupar des del PDU, que són les anomenades estratègies d'actuació, i que inclouen projectes d'abast metropolità per solucionar fractures i discontinuïtats urbanes, i el desenvolupament d'àmbits d'oportunitat per reforçar el model policèntric o àmbits de regeneració, tant urbans com del mosaic agroforestal, per facilitar la millora de la seva qualitat.
- Les determinacions per desenvolupar des del planejament general, que permetran una regulació detallada dels assentaments en favor de la millora de l'habitabilitat dels teixits residencials i de la competitivitat dels teixits d'activitat econòmica. El PDU definirà les situacions urbanístiques dels assentaments urbans segons el rol metropolità, la funció de ciutat especialitzada o mixta, la categoria morfològica del teixit i la localització relativa, i fixarà els objectius de creixement i de dotacions socioambientals d'àmbit municipal, i els usos bàsics dels diferents teixits urbans.
Reflexions
PUBLICACIONS
- QUADERNS PDU 01_Cap a la redacció del Pla Director Urbanístic metropolità
- QUADERNS PDU 02_Anàlisi de les modificacions del Pla General Metropolità
- QUADERNS PDU 05_Estudis metropolitans
- QUADERNS PDU 06_L'àrea metropolitana de Barcelona en el sistema urbà Europeu
- QUADERNS PDU 07_Ciutats i plans urbanístics al segle XXI: Per comprendre les noves dinàmiques i els instruments urbanístics