La xarxa de mobilitat de l'àmbit metropolità és densa i capil·lar, i permet més de deu milions de desplaçaments diaris. Aquests fluxos de mobilitat són el reflex de l'accessibilitat i la integració d'aquest territori: incrementen les oportunitats i les possibilitats d'elecció de la població.
MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES DEL TRANSPORT
Dins de l'àrea metropolitana de Barcelona es fan 12,3 milions de desplaçaments diaris. Aquesta xifra permet fer-se una idea de la importància de la mobilitat en les interaccions socials i econòmiques a la metròpolis. La mobilitat és el resultat, d'una banda, d'un model d'ocupació del sòl que ha seguit patrons diversos pel que fa a la segregació d'usos i la densitat urbana i, d'altra banda, del nivell d'oferta d'infraestructures i serveis de mobilitat que permet aquesta segregació, amb la reducció dels temps de viatge i l'increment de la cobertura territorial que comporta, especialment pel que fa a la mobilitat en automòbil.
El sistema de mobilitat descrit genera reptes importants. Alguns d'aquests reptes corresponen a la gestió de la mobilitat o al planejament sectorial d'infraestructures i serveis. Molts altres, però, tenen importants vinculacions urbanístiques. Per aquest motiu, l'urbanisme pot revertir l'actual model de mobilitat a partir de la creació d'assentaments més equilibrats, la consolidació de les continuïtats metropolitanes a escala humana, la millora de l'habitabilitat dels teixits urbans i, en general, l'assoliment d'una mobilitat eficient amb els recursos existents.
El sistema de mobilitat descrit genera reptes importants. Alguns d'aquests reptes corresponen a la gestió de la mobilitat o al planejament sectorial d'infraestructures i serveis. Molts altres, però, tenen importants vinculacions urbanístiques. Per aquest motiu, l'urbanisme pot revertir l'actual model de mobilitat a partir de la creació d'assentaments més equilibrats, la consolidació de les continuïtats metropolitanes a escala humana, la millora de l'habitabilitat dels teixits urbans i, en general, l'assoliment d'una mobilitat eficient amb els recursos existents.
-
MOBILITAT GLOBAL - Les grans infraestructures
El territori de l'àrea metropolitana de Barcelona és un important node de mobilitat de l'àmbit mediterrani i europeu. És el punt més complex de Catalunya i on es concentren les grans infraestructures, com el port, l'aeroport, el tren d'alta velocitat i les principals autopistes i autovies.
Aquestes grans infraestructures han de superar la dificultat d'encaix amb els diferents assentaments urbans i els espais oberts. A més, el territori és limitat i les perspectives de creixement d'aquestes obliguen a pensar el territori català com una gran xarxa d'infraestructures.
-
MOBILITAT METROPOLITANA - El transport públic vertebrador
L'àrea metropolitana té una gran influència sobre la resta de la regió pel que fa a la mobilitat, però el comportament a la resta de la regió també influeix sobre l'àrea metropolitana. Els costos de mobilitat d'escala regional són molt favorables al cotxe, després d'anys d'inversions en infraestructures viàries. Aquesta situació dona com a resultat un repartiment modal de desplaçaments regionals que es decanta clarament cap al vehicle privat.
Per altra banda, el transport públic s'articula en un model radial, que dificulta un desenvolupament en xarxa, i convé repensar-lo en funció del desenvolupament urbanístic que volem. En aquest aspecte, la xarxa ferroviària pot esdevenir un dels vectors principals de la mobilitat metropolitana, i la xarxa viària té el potencial per transformar-se en una xarxa de transport públic en superfície.
-
MOBILITAT URBANA - L'estructura social
Molts dels assentaments metropolitans han experimentat, al llarg dels darrers anys, una pèrdua de l'escala humana. Aquesta es basava en unes continuïtats urbanes, uns carrers amb densitat d'activitats i persones i uns espais públics de qualitat que possibilitaven la mobilitat activa i el transport públic. Actualment però, l'excés de trànsit, les infraestructures de la mobilitat i la segregació d'usos han trencat algunes d'aquestes continuïtats. Per tant, un repte fonamental és el de recuperar la cohesió metropolitana, amb una estructura urbana i social que connecti centralitats a través d'avingudes i carrers.
La reducció dels fluxos de trànsit és, doncs, indispensable per recuperar espai del sistema viari per a la mobilitat sostenible, així com per a altres activitats i usos públics. En l'actualitat, més del 20 % del sòl urbà de l'àrea metropolitana de Barcelona està destinat a ús viari, i la major part està ocupat per mobilitat privada. També caldria sumar-hi la superfície destinada a aparcaments privats i públics. Així, doncs, esdevé un repte urbanístic minimitzar l'ocupació de l'espai públic que respon directament a les infraestructures de mobilitat.
Pel que fa a la mobilitat i les infraestructures del transport, de la diagnosi del territori metropolità se'n desprenen uns reptes que el planejament ha d'abordar en funció dels seus objectius generals i la seva capacitat d'actuació.
Un cop feta la valoració i la tria final de les diverses alternatives, el PDU pot abordar els reptes plantejats i acabar de perfilar les seves propostes.
Aquestes propostes es defineixen en el nivell de concreció que correspon a un avanç, a l'apartat de propòsits, el qual s'ha estructurat seguint quatre grans categories de components: els elements estructurants, el mosaic agroforestal, els teixits urbans i els àmbits d'actuació.
Un cop feta la valoració i la tria final de les diverses alternatives, el PDU pot abordar els reptes plantejats i acabar de perfilar les seves propostes.
Aquestes propostes es defineixen en el nivell de concreció que correspon a un avanç, a l'apartat de propòsits, el qual s'ha estructurat seguint quatre grans categories de components: els elements estructurants, el mosaic agroforestal, els teixits urbans i els àmbits d'actuació.
Accessibilitat i xarxes de transport públic
Aquesta cartografia està realitzada a partir dels plànols "I.16.1 Xarxes de transport públic" i "D.IV.01 Accessibilitat en transport públic", que formen part de la documentació gràfica del document d'Avanç.
Aquest mapa de diagnosi es basa en la realitat existent del territori sense tenir en compte el planejament vigent.
Clica per veure'n la llegenda.
Aquest mapa de diagnosi es basa en la realitat existent del territori sense tenir en compte el planejament vigent.
Clica per veure'n la llegenda.